اقتصاد در روزنامه های امروز؛


صفحات اقتصادی روزنامه امروز بیشتر به انعکاس اظهارات معظمی معاون وزیر نفت پرداخته و گزارش هایی از موسسات مالی بدون مجوز، مسکن مهر، مشکلات کامیونداران و خودروهای فرسوده کار کرده اند.
گروه اقتصادی مشرقلوکسترین ها-روزنامه شرق در راستای نشان دادن "افزایش مشکلات دولت با سقوط قیمت نفت" اظهارات دیروز معاون وزیر نفت را با تیتر درشت " روند کاهش قیمت نفت ادامه می‌یابد" کار کرده و می نویسد: "با وجود آنکه در روزهای گذشته دست‌اندرکاران و کارشناسان از تداوم روند نزولی قیمت نفت صحبت می‌کردند اما روز گذشته معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت بر این اخبار صحه گذاشت و اعلام کرد روند کاهش قیمت نفت ادامه می‌یابد. منصور معظمی بر این نکته تاکید کرد: بودجه سال94 را با این روند به احتمال زیاد زیر90دلار خواهیم بست. از این رو برای تعیین قیمت نفت در بودجه، دیگر قیمت‌های گذشته را پیشنهاد نخواهیم داد و روی نفت صددلاری ‌و ۹۰دلاری در بودجه حساب نمی‌کنیم."

از بند آمدن خونریزی اقتصاد تا سیاست های مبهم دولت!شرق امروز همه صفحه 4 خود را به همین موضوع اختصاص داده و خبرهایی با تیترهایی چون "داغ‌ترین نشست اوپک در راه است" ، "قیمت نفت کمتر از 80دلار نمی‌شود"،  "برهم‌خوردن موازنه مالی کشورهای نفتی" و "غول «اوپک» توهم بود" کار کرده است.

شرقی ها امروز با فرهاد نیلی، رییس پژوهشکده پولی‌و‌بانکی بانک‌مرکزی نیز گفتگوی مفصلی انجام داده است. وی در این گفتگو اعلام می کند که یکسان سازی نرخ ارز به سال آینده موکول شده. او درباره نابسامان های اقتصادی ایران نیز اظهارات جالبی دارد: "ما در اقتصادکلان دنبال مقصر نمی‌گردیم، در اقتصادکلان علل را اولویت‌بندی می‌کنیم. همه این جریانات با تحریم شروع شد و با تشخیص غلط سیاستمداران ادامه پیدا کرد و با عدم تجهیز بانک‌ها ماندگار شد.در اقتصاد‌کلان، مشکلات نه برحسب بزرگی، بلکه براساس درجه عاجل‌بودن بررسی می‌شوند. همانند بیماری که خونریزی شدیدی دارد و به چندین‌عمل جراحی هم نیازمند است، در اینجا باید ابتدا جلو خونریزی بیمار را گرفت و سپس به مابقی درمان پرداخت.اقتصادکلان تا سال92 در بخش اورژانس بود اما پس از آن در نیمه‌دوم سال92 مشکلات تشخیص داده شده و بر اساس درجه اورژانس‌بودن اولویت‌بندی شد. از سال93 این اقتصاد‌کلان مریض از اورژانس به بخش منتقل شده است. درواقع به عبارت بهتر باید گفت خونریزی این اقتصاد بیمار بند آمده یعنی نرخ رشد اقتصادی از منفی به مثبت تبدیل شده، شتاب تورم گرفته شده و مشکلات بودجه دولت تا حدی سروسامان پیدا کرده است. بنابراین ما اکنون در شرایطی هستیم که تازه می‌خواهیم نرمال‌شدن اقتصاد را تجربه کنیم."

از بند آمدن خونریزی اقتصاد تا سیاست های مبهم دولت!روزنامه آرمان امروز گزارش هایی درباره جایگزینی 60 هزار خودروی فرسوده و نتیجه ندادن توافق با بدهکاران بانکی منتشر کرده است. این روزنامه طبق معمول به طور کامل اظهارات جهانگیری را پوشش داده و امروز با عنوان " پیشرفت مسکن مهر را دائم رصد می‌کنیم" منشر کرده است. همچنین این روزنامه گزارش مفصلی از جایگاه حداقل دستمزد در قانون" کار کرده و نوشته: " معاون روابط کار وزارت کار گفته بود با توجه به رکود تورمی و رشد اقتصادی منفی در کشور، ‌ نمی‌توان بر اساس نرخ تورم حداقل دستمزد را تعیین کرد و در این صورت این کار تبعات منفی برای کل اقتصاد خواهد داشت.ظرف چند ماه گذشته تعدادی از فعالان کارگری نزدیک به دولت از ابداع روش جدیدی برای تعیین حداقل دستمزد خبر داده‌اند که قرار است جایگزین روش سنتی سه جانبه گرایی و چانه زنی نمایندگان دولت، کارگران و کارفرمایان برای تعیین مزد شود. در این روش وزارت کار قصد دارد با استفاده از کارگروه تخصصی مزد و بهره‌وری، میزان بهره‌وری در هر شغل را محاسبه کرده و آن را مبنای تعیین میزان دستمزد کارگران قرار دهد. 

از بند آمدن خونریزی اقتصاد تا سیاست های مبهم دولت!روزنامه اعتماد نیز اظهارات معاون وزیر نفت درباره قیمت سقوط کرده نفت پرداخته اما یکی از جالب ترین خبرهای این روزنامه، پيشنهادات ايران براي توافق با ترك ها در مرز بازرگان است: "کاهش قيمت سوخت، برقراري شرايط صفر – صفر مرزي و پلمب باك كاميون، سه پيشنهاد ايران به تركيه براي توافق جديد در زمينه تردد كاميون ها از مرز بازرگان است. وضع عوارض توسط تركيه براي كاميون هاي ايراني به دليل مابه التفاوت قيمت سوختي است كه ايران از كاميون هاي تركيه مي گيرد. البته دليل اين كار 28 برابر بودن قيمت گازوييل در تركيه نسبت به گازوييل 250 توماني ايران است. اين مشكل از 17 روز پيش در مرز بازرگان ايجاد شده و هنوز راه حلي براي آن توافق و اعمال نشده است."    
روزنامه دولتی ایران در صفحات اقتصادی خود رپرتاژهایی برای دولت کار کرده و خبری که معمولا در سایت اختصاصی دولت و یا ایرنا منتشر می شود را به عنوان گزارش اصلی خود برگزیده است. در صفحه 5 روزنامه گزارشی با عنوان "توسعه همکاری‌های ایران، ترکیه، روسیه، عراق و قطر تحقق می‌یابد/ظهور همکاری‌های جدید اقتصادی در منطقه" کار شده و و در آن مطالب تکراری و کلیشه ای که مقامات کشورها از توسعه مناسبات اقتصادی با ایران سخن گفته اند منتشر شده و مثلا در قسمت ترکیه اصلا به مشکلات به وجود آمده کامیونداران ایرانی اشاره نشده است.

از بند آمدن خونریزی اقتصاد تا سیاست های مبهم دولت!روزنامه ایران همچنین گزارشی از روند برخورد بانک مرکزی با بی‌مجوزهای شبکه بانکی با عنوان "پیدا و پنهان مؤسسات مالی غیرمجاز" کار کرده و نوشته است: " بانک مرکزی با انتشار تازه‌ترین فهرست مؤسسات مالی و اعتباری و بانک‌های دارای مجوز نام
9 مؤسسه و یک بانک را از فهرست خود کنار گذاشت. براین اساس در این فهرست جدید نام مؤسسه‌های مالی و اعتباری ثامن‌الحجج، ثامن‌الائمه، آرمان، فرشتگان، نور، میزان، فردوسی و مولی‌الموحدین دیده نمی‌شود. از میان بانک‌های خصوصی نیز، بانک آینده (تات سابق) که پیش از این با عنوان بانک در شرف تأسیس از آن یاد می‌شد وجود ندارد."

کیهان با تیتر "سیاست مبهم دولت در قبال سقوط قیمت نفت" گزارش کوتاهی از عملکرد نفتی اخیر دولت منتشر کرده و نوشته :"دولت یازدهم طی هفته‌های اخیر که قیمت نفت 20 دلار کاهش یافته سیاست مشخصی را برای مقابله با این وضعیت اعلام نکرده است... ایران نیز که بیش از 70 درصد منابع درآمدی‌اش حاصل از فروش نفت خام است بر اثر این کاهش قیمت قطعا با مشکل مواجه می شود. در این باره حتی بسیاری از تحلیل‌گران بازار نفت معتقدند موضوع کاهش شدید قیمت نفت یک توطئه طراحی شده از سوی غرب خصوصا آمریکا و اذناب منطقه‌ای او همچون عربستان است که با کاهش قیمت نفت، جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار اقتصادی قرار دهند.
از بند آمدن خونریزی اقتصاد تا سیاست های مبهم دولت!در این شرایط تعدادی از کارشناسان بر این اعتقادند که دولت و خصوصا وزارت نفت باید برای مقابله با این توطئه دست به کار شده و اقداماتی را برای جلوگیری از روند کاهش قیمت نفت انجام دهد از جمله اینکه با رایزنی با اعضای اوپک نشست اضطراری کشورهای عضو اوپک را برگزار کند.
اما علی‌رغم این نظر کارشناسانه، دولت تدبیر و امید تاکنون تدبیر خاصی برای مقابله با توطئه غربی‌‌ها نیندیشیده و حتی نوعی دوگانگی در میان اعضای دولت در این باره دیده می‌شود."

کیهان در مطلبی دیگر از قول قلی‌خسروی،  دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران نوشته است :"در صورتی که در سال 86 دولت نهم، مسکن مهر، بافت فرسوده و مسکن مهر خودمالکی را رقم نمی‌زد میانگین هر متر خانه در تهران به 10 میلیون تومان می‌رسید... در حال حاضر 30 درصد از خانوارهای کشور مستاجر هستند این در حالی است که در کشورهای اروپایی این میزان 70 درصد است."


روزنامه جوان 
نیز در صفحه اقتصادی امروز به سخنان معظمی معاون وزیر نفت اشاره کرده و با تیتر "احتمال بسته شدن بودجه با نفت 90 دلاری" نوشته است:"ما با وجود كاهش قيمت نفت خام، درخواست نشست اضطراري اوپك را نداريم، درخواست نشست اضطراري اوپك وقتي لازم است كه نتيجه بخش باشد اما در شرايط فعلي به صلاح نيست. منتها اين به اين معني نيست كه ما اقدامات لازم را براي اتخاذ استراتژي مناسب در اين شرايط نداشته باشيم."

 
 
برچسب ها: روزنامه ، اقتصاد ، نفت ، دولت


m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید .

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








دسته بندی : دیدینی و خواندنی ,   , 
برچسب ها :